Gemeente Venlo juicht het toe als bewoners mee willen denken en doen bij de aanpak van zwerfvuil in hun omgeving. Dat zou je op kunnen maken uit diverse beleidsdocumenten, en je zou verwachten dat de gemeente er alles aan doet om dergelijke bewoners aan alle kanten ter wille te zijn. GroenLinks ontvangt signalen dat dit nog helemaal niet altijd het geval is. We stellen komende raadsvergadering in het vragenhalfuur een concrete casus aan de orde. Hoe gaat de gemeente dergelijke zaken in de toekomst voorkomen? Want in deze kwestie is de bewoonster waar het om gaat inmiddels al naar een andere gemeente verhuisd.

 

In de bijlage wordt de kwestie uitgebreid beschreven, de brieven van de dan nog enthousiaste bewoonster en de antwoorden van de gemeentelijke organisatie. Een traject waarbij door de bewoonster vaak lang op antwoord moest worden gewacht, en ze zegt: als ze de gemeente belde over gedumpte, grote stukken afval, gebeurde er niets.

Op een bepaald moment schrijft ze: "Misschien is het tijd voor een andere strategie in onze buurt. Mijn goedwillendheid wordt in ieder geval behoorlijk op de proef gesteld. Ik ruim op maar binnen de kortste keren ligt er weer troep. Ik ben geneigd het bijltje er bij neer te gooien."

Volgens GroenLinks heeft de gemeente hiermee een voorbeeld gegeven voor hoe het niét moet. Wat gaat het college doen om ervoor te zorgen dat bewoners zich wél gehoord en ondersteund voelen door de gemeente?