Overwegingen bij de nadelen van lagere snelheid en kleinere actieradius:

1. De nu geldende, mogelijke maximumsnelheid is 15 km. per uur. Dat komt overeen met de snelheid die een gewone fietser heeft. Voordelen: Je gaat mee in "de flow" van het normale verkeer op straat; Afstanden zijn in tijd ook redelijk te overbruggen (zeker als het koud is buiten, wil je zo snel mogelijk van A naar B) Een maximumsnelheid van 10-12 km per uur kan in normale verkeerssituaties niet genoeg zijn (oversteken grote kruispunten, inhalen), dit leidt dan tot onveilige situaties.

2. Het samen rijden met iemand op de fiets, (vrienden, partner enz) wordt zo onmogelijk omdat de scootmobiel voor een fietser te langzaam gaat. Dit beperkt de sociale contacten.

3. De gewone Scootmobiel, geleverd via de WMO, rijdt met een volle accu en normale weersomstandigheden, een afstand van 28-30 km. Dat is in "Groot Venlo" al gauw te beperkt. Belfeld - Arcen op en neer is 21 x 2 = 42 km dus een bereik van 30 km is dan al onvoldoende. Zo'n beperking maakt gebruikers onzeker en bevordert hun deelname aan sociale activiteiten niet.

Het doel van de scootmobiel als vervoermiddel is ons inziens gekoppeld aan het streven dat iedereen zo actief mogelijk kan deelnemen aan activiteiten. De oproep van GroenLinks Venlo is: "Kortwiek de scootmobiel niet!"