Als het niet nodig is willen wij de mensen ook niet opzadelen met hogere kosten. Maar als het verhaal dat het wel nodig is, hout snijdt, moet daar serieus naar gekeken worden. GroenLinks weet dat afvalverwerking altijd geld kost. Het systeem is kostendekkend, dus de burger zal, linksom of rechtsom, altijd degene zijn die het betaalt. GroenLinks ziet hoe gemeente Venlo dat geld ophaalt. Niet alleen als het afvaltarief dat je betaalt als je grof vuil naar de milieustraat brengt, maar ook via de OZB. Kans is, dat als je het ene verlaagt, het andere weer moet verhogen. De keuze die het college maakt, vinden wij zeer te billijken.

"De vervuiler betaalt" en "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten" zijn de principes van waaruit wij redeneren. Hoe sympathiek ook voor de burger die geconfronteerd wordt met een hogere prijs voor het laten verwerken van zijn of haar grof vuil, het terugdraaien van de tariefsverhoging is voor ons niet de weg om te gaan. De rekening zou anders wel op een andere manier gepresenteerd worden, immmers, de afvalverwerking moet kostendekkend plaatsvinden.

Liever denken we na over manieren om de afvalberg minder hoog te laten worden. De vervuiling beprijzen is een van de dingen die moeten gebeuren. Maar liever nog denken we over hoe recycling gestimuleerd kan worden. GroenLinks vindt het vooral belangrijk dat er circulair gedacht wordt: afval is grondstof.

Verder willen we dat consumenten bewuster worden met het aanschaffen van spullen en vooral ook dat ze goed scheiden zodat hergebruik vanzelfsprekend kan worden. Maar ook dat de rekening grotendeels betaald zal worden door grote vervuilende bedrijven.

De gemeente Weert kent een systeem waarbij mensen aan het begin van het jaar een rittenkaart krijgen uitgereikt om grof afval gratis te mogen inleveren. Je voorkomt hiermee dat kleine vervuilers ook mee moeten betalen bij de grotere vervuilers. Misschien ook een idee voor Venlo!

Om de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen, kan er gedacht worden over een systeem waarbij minima een lagere prijs betalen.

Verder zien we wel wat in een systeem van verwijderingsbijdrage zoals dat ook bij elektrische apparaten wordt gehanteerd. Is dat niet ook iets voor vaak gedumpte zaken als autobanden, matrassen en groot meubilair? Zouden we hier in Venlo niet een pilot in kunnen laten uitvoeren?