GroenLinks Venlo ziet mogelijkheden in het aanpakken van huisjesmelkers. "Het weren van speculanten zou wat ons betreft ook méér nodig zijn. Om hier pro-actief en alert op te treden kan Venlo zich mogelijk aansluiten bij landelijke proef om door middel van wetgeving de speculatie op de woningmarkt een halt toe te roepen."

Verder pleit GroenLinks voor een zelfbewoningssplicht. Wonen is wat ons betreft geen markt, maar een recht. Een huis koop je in principe om in te wonen, niet om te verhuren en dan de woonpenningen op te strijken. Met een zelfbewoningsplicht gaan we dat tegen.

Met woningcorporaties spreken we af dat een voldoende deel van hun huisvoorraad bestaat uit huurwoningen in het goedkopere segment. De woningnood is inmiddels zo hoog, dat ze niet bang hoeven te zijn dat ze met leegstand blijven zitten. "Wij dachten aan minimaal 10% méér woningen in laagste segmenten van de sociale huursector," gaf Van der Leeuw mee als denkrichting.

GroenLinks heeft verder veel groene ideeën over hoe de huizen van de toekomst eruit moeten komen te zien. Bij voorkeur wordt er gebouwd binnen de contouren van de huidige bebouwing: inbreiding liever dan uitbreiding. Verder moet de koppeling met de energietransitie en klimaatbestendig bouwen gelegd worden en betrek er van meet af aan het dossier mobiliteit bij. Ontwerp met méér fiets en openbaar vervoer in het achterhoofd de nieuwe wijken, en maak ze met milieu-vriendelijk parkeerbeleid en autoluw. We moeten nu keuzes maken, het milieu, het klimaat schreeuwt erom!

GroenLinks ziet een verdubbeling van geplande nieuwbouw als noodzaak, en pleit voor netto nog 350 à 400 woningen méér. Om te bepalen waar, hoe en wat gebouwd wordt, pleit ze voor het inzetten van goede participatie-vormen.

In haar bijdrage had Van der Leeuw het daarnaast over de ideeën waarop gemeenteniveau weinig te doen is. De scheefgegroeide geldmarkt, de verhuurdersheffing, het probleem dat een starter met een flexcontract moeilijk een hypotheek krijgt. Maar misschien is het mogelijk als gemeente hiervoor in Den Haag te lobbyen, reikte ze als idee aan, voor de andere partijen in de gemeenteraad en het college.