Vorige week werd bekend dat in de aanbesteding voor het sociale domein een voorlopige gunning is verleend aan Incluzio. Vanuit het werkveld is hier met onbegrip op gereageerd. GroenLinks heeft haar oor te luisteren gelegd bij betrokkenen, en op basis hiervan kritische vragen geformuleerd richting het college. Vanavond (9 oktober 2019) worden er namens meerdere coalitiepartijen vragen gesteld in de raadsvergadering. Helma van der Leeuw: "We gaan ons er in elk geval hard voor maken dat er zorgvuldig met de werknemersbelangen zal worden omgegaan. Wat wij, GroenLinks Venlo, nu van belang vinden is dat alle betrokkenen goed geïnformeerd worden en dat daarbij voorop moet staan dat we behouden wat goed gaat."

GroenLinks heeft een stuk geschreven waarin ze de stand van zaken uiteenzet. Lees dat stuk hier.

Informatie over situatie Aanbestedingsproces Welzijnswerk

Vorige week is naar buiten gekomen dat de opdracht voor de sociale basis op basis van de beoordelingen in de gunningsfase  is verleend aan Incluzio. Het betreft een voorlopige gunning.
De definitieve gunning staat gepland voor 21 oktober 2019.
'Marktwerking in de zorg' levert nu verrassende, complexe gevolgen voor de Venlose situatie.
In 2017 leidden de transitie, decentralisaties en bezuiniging in het sociale domein tot een bestuurlijke crisis in Venlo. Daarna werden diverse organisaties in het veld a.h.w. gedwongen tot verregaande samenwerking. Sindsdien is met veel moeite én betrokkenheid van velen de huidige praktijk onder de noemer Buurtteams ontwikkeld.
Verdere vernieuwing en sterkere accenten op de eigen inzet en positie van inwoners, buurt- en dorps-netwerken en de vele vrijwilligers worden nagestreefd aan de hand van het beleids- en actieplan “Sociale Basis in Venlo, Inwoners aan zet en algemene voorzieningen”.  Om dit met ingang van 2020 voor een langere periode in handen te geven aan uitvoerders, werd in mei dit jaar een nieuwe aanbesteding gestart. De uitkomst bevreemdt ons en de gevolgen voor vele werknemers én de Venlose samenleving zullen hoe dan ook ingrijpend zijn.
Er is enorme onrust ontstaan bij mensen die het werk nu doen en bij allen die daar gebruik van maken: deelnemers van een Open Inloop, mensen die geholpen worden door een Maatschappelijk werker, de vele jongeren en vrijwilligers die aan hun buurt timmeren samen met  bewonersondersteuners.  Wat wij, GroenLinks Venlo, nu van belang vinden is dat alle betrokkenen goed geïnformeerd worden en dat daarbij voorop moet staan dat we behouden wat goed gaat:
1e.  De opgebouwde expertise,  de netwerken, ervaring én het vaak aan personen gekoppelde vertrouwen bij inwoners en partners.
2e. De basis die onmisbaar is voor de uitbouw naar goed toegankelijke voorzieningen, de juiste steun in een vroeg stadium om erger te voorkomen, passende ondersteuning.
Het aanbestedingsproces loopt langs strakke lijnen en zolang dat traject niet is afgerond, kunnen nog niet alle kaarten open op tafel gelegd worden.  De aanbieders, welzijnsorganisaties hebben hierin hun eigen verantwoordelijkheid.
Daarom gaan wij bepleiten dat zodra het formele gunningstrajet is afgerond, alle betrokkenen zich inzetten voor een constructieve overgangsperiode naar 2020. Onze prioriteit: Informeer en betrek de deelnemende inwoners en vrijwilligers, organiseer z.s.m. het gesprek om hen betrokken te houden. Zorg voor erkenning  en voortgang van wat is opgebouwd. Uiteraard zal er ook zorgvuldig met de werknemersbelangen moeten worden omgegaan.
Vervolgens is het aan ons om als volksvertegenwoordigers in de raad de gereedschappen voor evaluatie en resultaatmetingen te verbeteren. Wij moeten kunnen zien dat het werk wat met het grote budget  wordt gedaan, ook leidt tot de doelen die we hebben vastgesteld. Wij zijn zelf ook aan zet om hier structureel een rol in te spelen.
In de Raadsvergadering van 9 oktober worden door  coalitie-partijen gezamelijk mondelinge vragen gesteld en zal de wethouder die  gelegenheid kunnen benutten om toe te lichten wat feitelijk en procesmatig de realiteit is en hoe dit past in de koers die we met elkaar hebben afgesproken.