GroenLinks is blij met een stap die het college wil gaan zetten in het sociaal domein. Het gaat om een voorstel ter beëindiging van een budgettaire systematiek. Het werd steeds moeilijker uit te leggen: misstanden in de zorg, en dan een college dat moest blijven beweren: helaas, maar we kunnen niet anders. We hebben ons vastgelegd om begrotingstechnisch zorggeld binnen het vierkant van de zorg te zoeken. We mogen daar niet buiten kijken.

Fijn dat hier nu meer flexibiliteit ontstaat. Goed dat geluisterd is naar een recent verschenen rapport van de Rekenkamer, waarin de problemen bij de decentralisaties in het sociaal domein zijn bekeken, en waarin dit als oplossingsrichting werd gesuggereerd.

Helma van der Leeuw (GroenLinks): "Goed dat Venlo het financieel keurslijf bestrijdt. Wij hebben goede hoop dat er een ontschotting zal plaatsvinden, die ook kansen voor zorginnovaties zal scheppen. GroenLinks zal kritisch blijven volgen of de voorgestelde meer integrale manier van aanpakken de verwachte vruchten zal afwerpen."

Lees haar inbreng in de oordeelsvormende vergadering van 13 februari 2019.