Aissa Meziani stelt vragen aan wethouder Testroote over de overlast van jongeren in Venlo ZUid

Jongerenoverlast Venlo-Zuid                   Venlo 9 maart 2011

Venlo-zuid is een jong gemengde wijk waar veel jonge gezinnen zich hebben gevestigd. Kinderen van deze gezinnen zijn nu tieners geworden en zeker met mooie weer gaan ze op straat spelen wat natuurlijk erg gezond en normaal is. Op het moment dat deze groepen hinderlijk gedrag gaan vertonen klagen de bewoners van overlast.

In december 2010 hebben we in de steunfractie gesproken over jongerenoverlast in Venlo-zuid. Het was ons niet helder waaruit de overlast bestaat en wat er al tot nu toe gedaan is om deze op te lossen. Wel was het ons duidelijk dat het gaat om meerdere groepen jongeren. De wijk heeft een grote scholencampus waar veel jongeren onderwijs krijgen, deze jongeren gaan tijdens de pauzes met name naar de winkels in de wijk waardoor ze in groepjes op en af de nodige overlast veroorzaken en veel rommel achterlaten in de wijk. Andere groepen zijn jongeren die in de wijk zelf wonen. We hebben afgesproken bewoners en professionals in de wijk te gaan spreken.

Al deze signalen en informatie  hebben we in de fractie besproken en hebben besloten vragen te stellen aan het college.

In het verleden is dat onderwerp in de raad aan de orde geweest, telkens waren er plannen gemaakt maar niet concreet uitgevoerd.

Op 19 januari was er een bewonersbijeenkomst en ook daar hebben bewoners laten weten zich zorgen te maken over te weinig daadkracht. Jongerenwerkers worden daar niet of te weinig ingezet zo ook straatcoaches niet. Een jeugdhonk die al jaren daar had moeten staan is er ook niet gekomen.

We zijn er niet op gerust dat de overlast wordt verminderd en hebben onderstaande vragen gesteled aan het college.

Wat is er tot nu toe gedaan om de overlast te verminderen?

Wat gebeurt er met de uitkomsten van de bewonersbijeenkomst 19 januari jongstleden?

Op woensdag 2 maart hebben we tijdens de rondvraag bovenstaande vragen gesteld aan het college. Onderstaand de reactie van de Wethouder:

De Wethouder Ramon Testroote heeft uitgebreid uitleg gegeven over de situatie in Venlo-zuid.

De Gemeente heeft een algemeen beleid voor alle stadsdelen en Venlo-zuid krijgt op dit moment meer aandacht om te zoeken naar oplossingen. Ook de Wethouder gaf aan dat het gaat om twee soorten overlast namelijk -school gaande jongeren en -jongeren van de wijk zelf.

Het overleg is nieuwe leven ingeblazen waarbij alle partners dus ook ondernemers met elkaar in overleg zijn en oplossingen aandragen onder regie van de Gemeente Venlo.

De Wethouder gaf ook aan dat Jeugd.NL het werk niet heeft doorgezet, het werven op dit moment van nieuwe Straatcoaches en het opzetten van een nieuwe jeugdhonk de zaak vertragen.

Kortom er gebeurt op dit moment veel en wij hebben aangegeven de ontwikkelingen te blijven volgen.

Aissa Meziani                   GroenLinks Raadslid Venlo