De Sportvisie is 13 november vastgesteld door de gemeenteraad. Het was een lange discussie, maar uiteindelijk ging de raad, na aanname van een amendement, unaniem akkkoord. Huub van Eijck (GroenLinks) greep de discussie als kans aan om eens dieper na te denken over de rol van sport in het realiseren van een inclusieve samenleving. Hij zag voor de gemeente hiervoor ook een taak weggelegd: "Wij hebben nu de kans om met gerichte signalen maatschappelijk gewenste ontwikkelingen te stimuleren. Vitale verenigingen te ondersteunen en niet los te laten in hun bewonderenswaardige inspanning om er voor iedereen te zijn."

"Sport moet verbroederen en is een krachtig middel om onze inclusieve gemeenschap vorm te geven. Plannen en denkrichtingen in de sportvisie moeten dit dan ook als basis hebben. Sportverenigingen zijn er voor elke inwoner van Venlo, dus gebruik de clustering van verenigingen en accommodaties dan ook om dit te ondersteunen. Sport dient het boegbeeld te zijn van onze inclusieve samenleving. Waar sport leidt tot discriminatie en segregatie moeten we als overheid streng optreden." aldus Van Eijck. Hij sloot af met de woorden: "We willen het college meegeven dat we een machtig middel in handen hebben om onze gemeenschap zo vorm te geven zoals we die hier allen voorstaan. Grijp die kans!"