GroenLinks Venlo heeft een positieve reactie gegeven op de Beleidsnota "Actief uit armoede en schulden". Positief, want er klinkt met dit college een ander geluid. Er is meer oog voor de mens achter de cijfers; oorzaken en effecten van geldproblemen verdienen een menswaardige aanpak. Wij hebben benadrukt dat er gezorgd moet worden voor de juiste capaciteit en deskundigheid, vroege signalering en zo vroeg mogelijk met een brede blik kijken wat er speelt.

Goed dat er nieuwe methodes van begeleiding, steun en hulp worden ingezet. Het uitvoeringsplan zal krachtig moeten laten zien dat er met passende middelen perspectief komt voor mensen. Zekerheid en vertrouwen zijn nodig en die zelfredzaamheid kan niet groeien op een wankele basis. De nieuwe aanpak vraagt naast de juiste deskundigheid en capaciteit vooral een kundige coördinatie; alle betrokkenen en hulpbronnen zullen bij moeten dragen aan versterking van de eigen mogelijkheden. Wij zullen de uitwerking met vertrouwen én met een constructief kritisch oog volgen.