GroenLinks Venlo zoekt de internationale samenwerking! 23 februari was er een grote internationale activiteit. GroenLinks Venlo haalde de banden met geestverwante organisaties in de euregio aan. Acht afdelingen brachten een bezoek aan Venlo. Naast GroenLinks Roermond mochten we verwelkomen: Duitse afdelingen van Die Grünen uit: Straelen, Viersen, Nettetal, Krefeld, Düsseldorf, Wuppertal en Mönchengladbach. Doel: contacten leggen en elkaar inspireren. En dat is gelukt!

De middag begon, na een welkomstwoord door wethouder Marij Pollux, met rondleidingen door het Venlose stadskantoor, dat is gebouwd volgens de cradle-to-cradle principes. De rondleidingen werden gegeven door de heren Leo Schouten en Bareld Rebbers.

Daarna was er mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan. Er waren vier thematafels ingericht.

Thematafel 1 ging over "Groen en duurzaam", met name over de energietransitie en nieuwe energiebronnen. Thematafel 2 ging over "Groen en in beweging", over mobiliteit in de steden en tussen steden en dorpen. Thematafel 3 stond in het teken van "Sociaal en samen" en ging over inclusiviteit en participatie. Thematafel 4 boog zich over verkiezingscampagnes, social media, ledenwerving en activering, en hoe hier samenwerking mogelijk is.

Het was een verkenning naar onderwerpen die mogelijk samenwerking kunnen worden ontwikkeld. Hoewel er verschillen zijn, en taal een drempel is, zagen de deelnemers ook kansen. E-mailgegevens werden uitgewisseld. Waar grensoverschrijdende samenwerking meerwaarde heeft, zal men elkaar proberen te vinden. Fractie en bestuur kijken terug op een inspirerende middag,